Learning
by Doing

Lopende projecten

IMG_20200218_113927e

H2Onderwijs & Demo Bus

Een rijdend Onderzoek, Onderwijs en Demonstratie Project
voor gebruik en levering van elektriciteit
uit Waterstof

Mede mogelijk gemaakt door ’t Groene Hart Werkt, Alphen a/d Rijn, Provincie Zuid Holland en Holland Rijnland,
is dit een rijdend Field-Lab geheel gericht op de energietransitie. Een typisch Triple Helix project rondom energie en mobiliteit.


Een bestaande touringcar wordt 100% geëlektrificeerd en ook nog eens omgebouwd tot H2 energiecentrale. Een kennisdisseminatie project met – en voor -bedrijven en educatie. De H2o&dbus zal basis zijn voor workshops, demonstraties en rijdt straks rond binnen de provincie Zuid-Holland.


Hoe eerder partijen aansluiten bij het project hoe eerder zij profiteren!

150929-FuelCell-480x254

H2 Heating / Smart Energy Solutions

Gebruik van warmte
uit een Waterstof Brandstofcel

H2 Heating is een onderzoeksproject om het gebruik van een H2 brandstofcel in de bebouwde omgeving ook in te kunnen zetten voor verwarming.

Het gaat hierbij om gebruik te maken van de warmteafgifte van de brandstofcel en het elektrisch aandrijven van een warmtepomp. Dit allemaal in combinatie met hernieuwbare energiebronnen als zon en wind.

De eerste demonstratieopstelling zal neergezet worden bij Accenda, om vervolgens uitgebreider getest te worden op The Green Village te Delft.

Dit project is een samenwerking met Accenda, HHS lectoraat Energie in Transitie en de TU Delft​.

Smart Energy

Smart Energy Solutions

SMART! Technology
om energie vraag en aanbod af te stemmen

We leven in een tijdperk waarin het gebruik van groene energie inmiddels vanzelfsprekend is. Groene energie is er in overvloed. Maar hoe zorgen we ervoor dat groene energie daadwerkelijk àltijd beschikbaar is? En hoe kunnen we de energie goed beheren?

We willen de tijd tussen het aanbod van groene energie èn de vraag ernaar overbruggen. Zon en wind zijn er bijvoorbeeld niet altijd. Om vraag en aanbod te overbruggen, moeten we de opgewekte groene energie opslaan. Dit kan bijvoorbeeld in een Battery-PowerWall, elektrische auto, warmteboiler, warmte-koudeopslag, of door er waterstof van te maken.

Om de beschikbare energie naar kleur en dus soort zichtbaar te maken en vervolgens te managen (8) hebben Accenda en 3BX een Smart Energy oplossing ontwikkeld.
IMG_20200602_132403

Elektrische Borstelwagen

Punt B.V.

TBD

energytransition

Smart Energie
Parkeergarage

E-Park

TBD

photo-1531012278403-e5db3b774373

Duurzaam Varen

Loosdrecht

TBD

STA64838

Duurzame Havenloods

Gemeente Delft

TBD
IMG_20200306_143304

H2 in de Energietransitie

Workshops

Speciaal voor docenten en “techneuten” uit bedrijven en overheidsinstellingen, is een 1-daagse workshop ontwikkeld om de positie van H2 binnen de energietransitie te verduidelijken.

Naast een verhelderende presentatie en rondleiding, wordt met een demo-opstelling ook daadwerkelijk waterstof geproduceerd en opnieuw verbruikt om allerlei meetproeven te doen. Learning by doing!

De terugkoppeling van de deelnemers was onverdeeld positief.

IMG_20200306_114706e

Multidisciplinair Onderwijs

Workshops

I-EM Delft staat voor multidisciplinair samenwerken. Dit wordt inmiddels ook ruimschoots erkent en herkent door de verschillende MBO scholen in de regio.

Speciaal op verzoek van TCR (Techniek College Rotterdam) wordt nu een workshop programma ontworpen om multidisciplinair denken en ontwerpen ook binnen het onderwijs meer in te laten dalen. Met praktische voorbeelden en interactieve sessies worden standpunten gedeeld en gedemonstreerd om multidisciplinair onderwijs binnen het lesprogramma meer plaats te kunnen geven.

IMG_20200218_113927e-scaled-1

H2Onderwijs & Demo Bus

Een rijdend fieldlab voor onderzoek, Onderwijs en Demonstratie
rondom de energietransitie.

Mede mogelijk gemaakt door ’t Groene Hart Werkt, Alphen a/d Rijn, Provincie Zuid Holland en Holland Rijnland,
is dit innovatie en educatie project gericht op de energietransitie. Een typisch Triple Helix concept rondom energie en mobiliteit.

Een bestaande touringcar wordt 100% geëlektrificeerd en ook nog eens omgebouwd tot energiecentrale. Waterstof speelt hierbij ook een belangrijke rol. Een kennisdisseminatie project met – en voor -bedrijven en educatie. De H2o&dbus zal basis zijn voor workshops, demonstraties en rijdt straks rond binnen de provincie Zuid-Holland.

Hoe eerder partijen aansluiten bij het project hoe eerder zij profiteren!

H2Onderwijs & Demo Bus
UPDATE - 2023

Een rijdend fieldlab voor onderzoek, Onderwijs en Demonstratie
rondom de energietransitie.

De buitenkant van de bus heeft een make-over gekregen eind 2022.

Volgende stap wordt het keuringsrijp maken van de bus. Dit houdt in; stuurbekrachtiging, compressor, laadinfra in de bus en alle beveiligingen die bij een elektrisch voertuig horen.
Keuring zelf medio 2023.

Na het vastleggen van de thema’s zal de bestickering plaatsvinden

oude motor H2o&dbus

De aandrijving

De 750 kg zware dieselmotor en versnellingsbak zijn zoals je ziet uit de bus
gehaald. Deze zal vervangen worden door een veel compactere elektromotor. De dieseltank zal vervangen worden door 12
batterijmodules.

Er word een frame opgehangen in plaats van de motor. Deze word aan een balk gemonteerd in het vrachtruim van de bus. Het frame is zo ontworpen dat het er gemakkelijk uit gehaald kan worden voor onderhoud of vervanging.

Energie transitie

H2 Heating / Smart Energy Solutions

Profiteren van warmteproductie H2 brandstofcel

H2 Heating is een onderzoeksproject naar de toepassing van vrijkomende warmte binnen een H2 brandstofcel. Het gaat hierbij om de combinatie met een warmtepomp. De elektriciteit voor de warmtepomp wordt deels geleverd door een H2 brandstofcel en de daarbij vrijkomende warmte wordt gecombineerd met de warmte van de warmtepomp.

De warmte wordt vervolgens gebruikt voor de vloerverwarming van de kantoorruimte. In het proces waar de waterstof in de brandstofcel wordt omgevormd naar elektrische energie komt warmte vrij.

De warmte van de H2 brandstofcel wordt via een warmtewisselaar opgeslagen in een warmtebuffer. Door dit te combineren met een warmtepomp wordt er een enorme efficiencywinst geboekt.

Doelstelling

Doel: rendement van het systeem verhogen door energieverlies om te zetten in nuttige energie.

Onderzoekers en studenten van de TU Delft en de Haags Hoge School (HHS) voeren hiervoor onderzoek uit. De door het systeem gegenereerde data worden verzameld op een externe server van de HHS. Denk hier bij aan data temperatuur verschillen en de flow van de verschillende media (gas en vloeistof). Met deze data berekenen zij de rendementen en de stabiliteit van de toepassing en kunnen toepassingen geadviseerd worden..

Demonstratieopstelling

In de kast is een warmtepomp configuratie gebouwd voor het verwarmen van water en de circulatie van water door de verwarmingsbuizen. Onderdeel van het systeem zijn een tweetal buffervaten die fungeren als tussenopslag van verwarmingswater, 1 direct gekoppeld aan de warmtepomp en 1 indirect gekoppeld aan de H2 brandstofcel. In de H2 brandstofcel wordt met H2 (Waterstof) en O2 (zuurstof) omgezet in H2O (water). Hierbij komt elektriciteit en warmte vrij. De geleverde gelijkspanning (DC) word door de omvormers (DC/AC) omgezet naar wisselspanning (AC). De elektriciteit vanuit de H2 brandstofcel wordt vervolgens opgeslagen in batterijen. De warmte wordt opgeslagen in het buffervat. <br><br> Aan de buitenkant van de kast is een Human Machine Interface (HMI) geplaatst in de vorm van een touchscreen. Dit HMI zorgt voor de visualisatie van de gemeten data op locatie.

H2 Powerbox demonstrator

Verplaatsbaar aggregaat voor schone energie

De H2 Powerbox genereert elektriciteit met behulp van waterstof en een brandstofcel (Nedstack). De H2 Powerbox is verplaatsbaar en is gereed 100% groene energie te leveren. Het enige rest product is ….puur water. De H2 Powerbox is de duurzame vervanger van de  dieselgeneratoren. 

De 6 kW H2 Powerbox levert genoeg vermogen voor een huishouden, maar is opschaalbaar tot > 100kW. Denk hierbij aan meer commerciële toepassingen, zoals bijvoorbeeld bouw en festivals. 

Met deze H2 Powerbox demonstreren wij wat de mogelijkheden zijn en wat de kracht is van de combinatie batterijen / H2 brandstofcel.

De RC buggy

Een groep studenten heeft gewerkt aan de RC buggy, zodat de H2 Powerunit verplaatsbaar is met behulp van een afstandsbediening (met joysticks).

Het frame

Een projectteam heeft het frame ontworpen. Door de slimme constructie is het geschikt voor zowel de plaatsing van de batterijen alsook de opbouw van de H2 configuratie.

De opstelling

Voor de aansturing van het systeem is door een team de start gemaakt met het elektrische schema’s als basis voor het Printend Circuit Board (PCB).

Speciaal voor docenten en “techneuten” uit bedrijven en overheidsinstellingen, is een 1-daagse workshop ontwikkeld om de positie van H2 binnen de energietransitie te verduidelijken.

Naast een verhelderende presentatie en rondleiding, wordt met een demo-opstelling ook daadwerkelijk waterstof geproduceerd en opnieuw verbruikt om allerlei meetproeven te doen. Learning by doing!

De terugkoppeling van de deelnemers was onverdeeld positief.

H2 in de Energietransitie

Workshops

Multidisciplinair Onderwijs

Workshops

I-EM Delft staat voor multidisciplinair samenwerken. Dit wordt inmiddels ook ruimschoots erkent en herkent door de verschillende MBO scholen in de regio.

Speciaal op verzoek van TCR (Techniek College Rotterdam) wordt nu een workshop programma ontworpen om multidisciplinair denken en ontwerpen ook binnen het onderwijs meer in te laten dalen. Met praktische voorbeelden en interactieve sessies worden standpunten gedeeld en gedemonstreerd om multidisciplinair onderwijs binnen het lesprogramma meer plaats te kunnen geven.

Afgeronde projecten

MG_6919-1024x683

Twizzy

Autonoom Rijden

De TU Delft heeft aan de grondleggers van I-EM Delft gevraagd om een Renault Twizzy voor te bereiden op autonoom rijden.

Samen met HBO en MBO zijn we aan de slag gegaan en inmiddels kan de Twizzy bestuurd worden met behulp van een remote control; het is nu dus een op afstand bestuurbare auto geworden. Met het Lectoraat van de HHS (Haagse Hogeschool) worden nu de volgende stappen gezet om de remote control te vervangen door sensoren, LiDAR en een computer.

Twizzy zal binnenkort dus daadwerkelijk autonoom rijden!

snap-026e

i-Urby

Educatie Robot

Een mix van Wall-E en Holle Bolle Gijs.

De gemeente Den Haag wilde op een ludieke wijze het zwerfafval onder de aandacht brengen bij haar inwoners. Met de ontwikkeling van een (semi) autonoom rijdende prullenbak is dit echt gelukt. Bij de ontwikkeling zijn al meer dan 40 MBO en HBO studenten betrokken geweest. Nog steeds wordt i-Urby geoptimaliseerd met – en door – studenten.

Op scholen zijn presentaties gegeven over techniek en zwerfafval. Ook op andere publieke bijeenkomsten heeft i-Urby inmiddels haar opwachting gemaakt.

IMG_20200306_152817e

Honda PC800

Elektrische Motorfiets

Een typerend project om studenten te laten leren: Een bestaande motorfiets ombouwen tot 100% elektrisch.

MBO en HBO studenten van verschillende opleidingen hebben de kans gekregen om dit project zelfstandig uit te voeren. Natuurlijk onder professionele begeleiding en met een hoge mate van kennisdeling door de specialisten. Van mechanisch tot elektrisch en van HW tot SW.

Puik stukje werk.
jaguar

e-Jaguar

Elektrische Jaguar S-Type

Accenda heeft reeds meerder voertuigen omgebouwd. Het ging dan altijd om functionele voertuigen. Met I-EM Delft is afgesproken om nu eens een eigen, aansprekend voertuig om te bouwen.
Met – en door – studenten.

I-EM Delft heeft namens Accenda de studenten intensief begeleid, terwijl Accenda haar kennis deelde.

MBO en HBO hebben er een mooi resultaat neergezet en de “Jag” is nu een RDW geregistreerd e-voertuig!!
IMG_20200529_103258

Toepassing Tesla Batterij

Communicatie BMS

Opslag van energie speelt binnen de duurzame energietransitie een sleutelrol.

Dat Tesla batterijen voor veel meer toepassingen gebruikt kunnen worden, spreekt voor zich. Wij zijn daarom een onderzoeksproject gestart om uit te zoeken hoe deze batterijen ingezet kunnen worden.

I-EM Delft, Accenda en studenten van de HHS hebben hiertoe nieuwe hardware ontwikkeld inclusief een effectief communicatieprotocol.
IMG_20200529_095401

Ekolectric

Betaalbaar Duurzaam Vervoer

De ombouw van een auto naar elektrische aandrijving op een economisch verantwoorde manier. Dit eerste concept was voornamelijk gericht op kennisontwikkeling en kennisdisseminatie. Studenten vanuit de gehele onderwijskolom hebben aan dit project deelgenomen.

Een goede simulatie van het gebruik en een ontwerp met daarbij passende onderdelen, verzekerd een kosten-efficient project.

Dit samenwerkingsverband met diverse partijen heeft de Pro-Motor Award 2016 gewonnen. De Ekolectric rijdt inmiddels meer dan 4 jaar rond!
hydrolectric

Hydrolectric

The Car as Powerplant

De Hydrolectric is een logisch vervolg op de Ekolectric en is een energiecentrale op wielen;
The Car as PowerPlant.

De Hydrolectric integreert binnen de Ekolectric een PEM H2FuelCel (FC). De FC gebruikt de H2 om deze in een reactie met O2 om te zetten naar elektriciteit en 100% H2O. Op deze manier heb je altijd je eigen, 100% schone, generator aan boord. Deze integratie zorgt voor:
*
Opladen van het EV batterijpakket,
tijdens rijden en stilstaan.
*
Verhogen van de actieradius.
*
Car as Powerplant:
Mogelijkheid om elektriciteit aan je huis, caravan en het elektriciteitsnet te leveren vanuit de FC.

Wij houden de mogelijkheid open om ook altijd op de reguliere manier de batterijen te laden aan de laadpaal.
h2powerbox

H2 Powerbox

Compacte H2 Energiebron

TBD

natstack

NedStack

Brandstofcel

TBD

Translate »